Tytuł pozycji:
Six Sigma concept as a comprehensive take on quality
W artykule przedstawiono zarys koncepcji Six Sigma ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby przedefiniowania pojęcia jakości, jako wartości dla klienta oraz producenta na każdym etapie wymiany gospodarczej. Oznacza to, że jakość podlega kompleksowej ocenie w ujęciu EX POST i EX ANTE, której przedmiotem jest zarówno finalny produkt jak i sam proces jego wytworzenia. Zgodnie z koncepcją Six Sigma, ewaluacja jakości możliwa jest w oparciu o starannie pozyskane i przetworzone dane, których analiza jest niezbędna dla poprawy jakości na poziomie przedsiębiorstwa, operacyjnym bądź procesu. Samą metodykę należy postrzegać w dwóch obszarach: celu - 3,4 defektu na milion możliwości - oraz drogi do osiągnięcia perfekcji nazywanej strategią przełomu. Ponadto w artykule zwrócono uwagę na szczególną rolę pracownika, który obok klienta i procesu determinuje powodzenie wdrażania koncepcji Six Sigma w przedsiębiorstwie. Kompleksowe spojrzenie na jakość wymaga zaangażowania na wszystkich poziomach organizacji, czego wyrazem jest specyficzna struktura proponowana przez twórców omawianej metodyki. Dążenie do ideału - będące podstawą zrozumienia koncepcji Six Sigma - przekłada się na próby usprawnienia tej metodyki w niektórych obszarach. Stąd też w artykule zaprezentowano podstawowe założenia koncepcji Lean Six Sigma, będącej próbą połączenia strategii Lean Management oraz Six Sigma.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2021).