Tytuł pozycji:
Rozwój dostawców w modelach portfolio relacji dostawca–nabywca
W ostatnich latach doskonalenie relacji z dostawcami stało się przedmiotem coraz częstszych badań. Zarówno w praktyce jak i w teorii podkreśla się rosnącą, strategiczną rolę funkcji zakupów. W zarządzaniu relacjami z dostawcami upatruje się szansy na osiągnięcie lepszych wyników i w konsekwencji przewagi konkurencyjnej. Silna baza dostawców pozwala skuteczniej osiągać cele firmy na wymagającym rynku, na którym cykl życia produktu uległ skróceniu a zapasy ograni-cza się do minimum. Szczególnym wyzwaniem dla menedżerów staje się zarządzanie relacjami z dostawcami w warunkach międzynarodowych. Internalizacja przedsiębiorstw, offshoring i zaopatrywanie się w krajach rozwijających są źródłem dużej niepewności. Niepewność ta dotyczy możliwości wystąpienia różnorodnych sytuacji zakłócających ciągłość procesów i powodujących wzrost kosztów funkcjonowania łańcucha dostaw. Jej zmniejszanie wymaga w wielu przypadkach zaangażowania odbiorców w doskonalenie działań niektórych grup dostawców w ramach tzw. koncepcji rozwoju dostawców (ang. Supplier Development). Celem artykułu jest próba wskazania tych grup dostawców, w oparciu o modele portfolio relacji z dostawcami definiujące segmenty dostawców i strategie zarządzania nimi.