Tytuł pozycji:
Autobusowy transport zbiorowy w dojazdach do pracy do Warszawy z gmin woj. mazowieckiego
W artykule przedstawiono przestrzenne zróżnicowanie intensywności dojazdów do pracy do Warszawy z gmin województwa mazowieckiego i jego powiązania z ofertą publicznego transportu autobusowego. Zidentyfikowano dysproporcję w saldzie dojazdów do pracy pomiędzy zachodnimi a wschodnimi okolicami Warszawy, które cechuje znacznie większa przewaga osób wyjeżdżających do pracy poza gminę zamieszkania. Oferta przewoźników autobusowych jest dość dobrze rozwinięta, zróżnicowana, istnieją w aglomeracji gminy pozbawione bezpośredniego dojazdu do stolicy. Na podstawie analizy zapotrzebowania i liczby kursów w wybranych relacjach trudno dostrzec jednoznaczne zależności pomiędzy liczbą pracujących a ofertą komunikacji autobusowej, co jest związane z dużą rolą transportu indywidualnego.
The article presents the spatial differences of intensity of commuting to work to Warsaw from municipalities of Mazowieckie province and its relation to the offer of public bus transport. The author identified imbalance in the balance of commuting between the western and eastern environs of Warsaw, which has a much higher prevalence of people going to work outside the municipality of residence. The offer of busses is fairly well developed, diverse, there are in metropolitan area municipalities without direct access to the capital. Based on the analysis of the demand and the number of courses in the selected routes it is difficult to see a clear relationship between the number of workers and the offer of bus service, what can be related to the large role of private transport.