Tytuł pozycji:
Ocena wpływu dynamicznego odkształcania z wykorzystaniem młota spadowego na podatność do odkształceń plastycznych wybranych stali wysokomanganowych
Coraz częściej w przemyśle motoryzacyjnym wymaga się stosowania nowych materiałów o właściwościach przewyższających stosowane obecnie. Z tego powodu duże zainteresowanie wzbudzają stale z grupy Advanced High Strenght Steel (AHSS), a w tym średnio i wysokomanganowe z dodatkami Al i Si. Stale te w zależności od zawartości Mn i Al wykazują skłonność do odkształcenia w oparciu o szczególne mechanizmy zależne od wartość energii błędu ułożenia austenitu EBU. W przypadku stali mających swe zastosowanie na elementy pojazdów pochłaniające energię zderzenia doskonałe właściwości wykazują stale austenityczne umacniane wskutek mechanicznego bliźniakowania oraz stale dwufazowe austenityczno-ferrytyczne. W niniejszej publikacji przedstawiono wyniki badań wpływu odkształcania dynamicznego za pomocą młota spadowego na podatność do odkształcenia plastycznego wybranych gatunków stali wysokomanganowej. Przeprowadzono próby odkształcania z prędkością 7,67 m/s elementów w postaci podłużnicy samochodowej i dokonano analizy wpływu tego procesu na zmiany wymiarów i kształtu z uwzględnieniem oceny mikrostruktury w obszarze działania największych naprężeń ściskających i rozciągających.
Increasingly in the automotive industry it requires the use of new materials with properties exceeding the materials used today. For this reason, they arouse great interest the steels from the group of Advanced High Strength Steel (AHSS), in the medium and high manganese with additions of Al and Si. These steels, depending on the contents of Mn and Al have a tendency to deform based on the specific deformation mechanisms depending on the value of the stacking fault energy. In the case of steels having their application to components vehicle energy-absorbing excellent properties show austenitic steels strengthened as a result of mechanical twinning and continuously two phase austenitic-ferritic. This publication presents the results of research on the impact of dynamic deformation using a drop hammer on the susceptibility to plastic deformation of selected species of high manganese steel. Tests were carried out with a strain speed of 7.5 m/s components in the form of car stringer and an analysis of the impact of this process on the changes in the dimensions and shape including an evaluation of the microstructure within the area of largest compressive and tensile stresses.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.