Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Studying the effect of some parameters on the stability of shallow tunnels

Tytuł:
Studying the effect of some parameters on the stability of shallow tunnels
Autorzy:
Abdellah, W. R.
Ali, M. A.
Yang, H.-S.
Data publikacji:
2018
Słowa kluczowe:
tunnel shape
rock joint
numerical modelling
stability indicator
kształt tunelu
przełom skał
modelowanie numeryczne
wskaźnik stabilności
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Several factors have crucial impact on the serviceability of underground openings including: the quality of rock mass; the presence of rock joints and their geometrical properties; the state of in-situ stress ratio; the depth below surface and opening geometry. This paper only investigates the effect of two parameters on the stability of underground shallow tunnels, namely: the presence of rock joints in the rock mass matrix and the shape of the excavation. A series of two-dimensional elasto-plastic finite-element models has been constructed using rock-soil, RS2D, software. Consequently, parametric stability analysis has been conducted for three different tunnel shapes (e.g. circular, square and horseshoe) with/without joint inclusion. Four reference points have been assigned in the tunnel perimeter (e.g. back, sidewalls and floor) to monitor the state of stress-displacement in the rock mass around them. The results indicate that the weak performance of a tunnel opening occurs with a square-shaped opening and when joints exist in the rock mass. In addition, the normal stress along joints sharply drops in the vicinity of a tunnel opening. Moreover, the direction of shear stress is reversed. Thus, it causes inward shear displacement.
Opracowanie w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018)

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies