Tytuł pozycji:
Analiza wpływu warunków materiałowo-technologicznych spawania stopów aluminium elektrodą topliwą prądem o zmiennej biegunowości na emisję dymów spawalniczych
Przedstawiono badania laboratoryjne wpływu warunków materiałowych i technologicznych spawania czterech stopów aluminium (EN AW 5251, EN AW 6082, EN AW 2017 A i EN AW 5754) innowacyjnymi metodami AC Pulse i Cold Process na wielkość emisji zanieczyszczeń. Omówiono metodykę badawczą, przedstawiono stanowisko doświadczalne oraz szczegółowo przeanalizowano zależności pomiędzy wielkością emisji pyłu i gazów a rodzajem spawanego stopu aluminium, gatunkiem zastosowanego spoiwa oraz parametrami prądowo-napięciowymi spawania elektrodą topliwą o zmiennej biegunowości. Porównano wielkości emisji pyłu przy spawaniu stopów aluminium z zastosowaniem spawania konwencjonalną metodą MIG oraz MIG łukiem pulsującym, z podwójnym pulsem i metodami niskoenergetycznymi (CMT, ColdArc, AC Pulse i Cold Process). Celem badań przedstawionych w publikacji było wyznaczenie metody spawania stopów aluminium, która może stanowić korzystną alternatywę w aspekcie ochrony środowiska pracy i redukcji wielkości emisji zanieczyszczeń.
It has been presented laboratory experiments on the influence of material-technological conditions of welding of four grades of aluminium alloys, namely EN AW 5251, EN AW 6082, EN AW 2017 A and EN AW 5754, by innovative methods such as AC Pulse and Cold Process, on the pollutants emission level. Investigation methodics has been discussed, the test stand has been presented and the relationships between the fume and gases emission quantity and the kind of aluminium alloy subjected to welding, the grade of filler metal and current-voltage prameters of welding have been analysed in detail. The fume emitted during welding of aluminium alloys by conventional MIG method has been compared to that generated during welding by pulse MIG, double pulse MIG and by low heat input methods (CMT, ColdArc, AC Pulse and Cold Process). The purpose of the investigation was to determine a method of aluminium alloys welding which would be an advantageous alternative to the above mentioned methods in respect of work environment protection and reduction in pollutants emission.