Tytuł pozycji:
Regresyjne modele w prognozowaniu wypadków na drogach zamiejskich - możliwości i ograniczenia zastosowań
W artykule omówiono zagadnienie budowy regresyjnych modeli do celów prognozowania średniej liczby wypadków na drogach zamiejskich. Po opisaniu ogólnych założeń dla modeli opisujących zależność liczby wypadków i ich ofiar od różnych cech drogi oraz parametrów ruchu, przedstawiono wyniki ich konstrukcji dla dwóch zbiorów danych z losowo wybranych odcinków dróg. Analizy te potwierdziły sformułowane na wstępie uwagi o ograniczeniach zastosowań modeli regresji do celów prognostycznych. Celem opisanych analiz nie było jednak wykazanie braku przydatności tych modeli do predykcji wypadków, lecz wskazanie głównych źródeł niepewności i sposobów poprawy jakości przedmiotowych modeli.
In the article described question of structure of regression models for accident prediction on rural roads. At the beginning of the text characterized general assumptions for models, which describe dependence of accidents and victims rate from different road features and traffic parameters. Then presented results of model constructing for two sets of data from roads sections chosen in random way. These analyses confirmed remarks formulated in introduction about limits of regression models usage in accident predicting. Indicating usability lack of these models to accidents prediction was not the aim of described analyses, but to show main sources of uncertainty and ways to improve quality of objective models.