Tytuł pozycji:
Rozwiązania konstrukcyjne odbojnic w komorach śluz żeglugowych
Istotnym wyposażeniem żeglugowych śluz komorowych są odbojnice instalowane na ścianach bocznych komór w celu ochrony ich przed niszczeniem spowodowanym uderzeniami lub zarysowaniami od jednostek pływających, takich jak barki i pchacze. W artykule zaprezentowano rozwiązania techniczne, trwałość oraz opłacalność stosowania dotychczasowych odbojnic. Omówiono własne, oryginalne rozwiązanie odbojnic z użyciem nowoczesnych materiałów budowlanych dla śluzy na stopniu w Malczycach. Przeanalizowano numerycznie wpływ materiału wypełniającego odbojnicę na wielkość naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych, powstałych w wyniku uderzenia barki pchanej.
Fenders are essential equipment of lock chambers. These constructions are mounted on the side walls of the lock chamber in order to protect them from damage caused by direct or lateral collision from towboats and barges. This paper presents an analysis of the technical solutions, durability and cost-effectiveness of the currently used fenders. The solution of a modern fender, that is proposed in the lock of the Malczyce weir, is also presented. Using numerical modelling, the authors analyze the influence of the fender's filling material on the loads' (or stresses and strains) intensity as a result of towed barge's collision.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.