Tytuł pozycji:
Wybrane aspekty metodyki badań i obliczeń statycznych konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej PKP
Artykuł dotyczy praktycznych aspektów badań i obliczeń słupów sieci trakcyjnej. Konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej służą do zawieszania linii energetycznych przeznaczonych do zasilania pojazdów kolejowych. Ocena właściwości techniczna użytkowych konstrukcji polega na ocenie jakości wykonania elementów i połączeń, użytych materiałów, trwałości oraz wytrzymałości mechanicznej i sztywności. Najbardziej skomplikowanym i czasochłonnym etapem oceny jest wytrzymałość mechaniczna i sztywność, która określana jest na podstawie badań elementów. Sposób badania określony jest w dokumencie normatywnym 01-2/ET/2008. Współczesne konstrukcje słupów sieci trakcyjnej podlegają optymalizacji wymiarowej prowadzącej do zmiany konstrukcji najbardziej wytężonych części słupa. Aby spełnić wymagania konstrukcyjne, przed wykonaniem badań przeprowadza się obliczenia numeryczne, które w znacznej mierze ułatwiają dobór prawidłowych rozwiązań przed wytworzeniem prototypu elementu. Dokładność tych obliczeń ma kluczowe znaczenie w procesie projektowania.
The scope of the paper includes the practical aspects of tests and calculations of overhead lines supporting structures. These structures are intended to support overhead lines used to transmit electrical energy to the trains. The evaluation of the technical requirements consists of control of the structure parts, joints and materials quality, durability, load carrying capacity and stiffness. The most complicated and time consuming part of this process is the evaluation of stiffness and load carrying capacity that is based on full-scale laboratory tests. The test method is determined by the 01-2/ET/2008 standardization document. Nowadays the considered structures are subjected to optimization leading to the changes in most stressed parts of poles. To fulfill the requirements numerical calculations are performed before prototyping and full-scale tests. The precision of these calculations is vital for the process of designing of overhead lines supporting structures.