Tytuł pozycji:
Rola wiedzy w procesie doskonalenia systemów zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy
Koncepcja zrównoważonego rozwoju jest odzwierciedleniem holistycznego podejścia do problematyki rozwoju wybranej jednostki organizacyjnej. Oznacza ona równoważenie celów wszystkich zainteresowanych stron. Wytyczanie celów jest podstawowym elementem procesu planowania. W nowoczesnym przedsiębiorstwie jednym z najważniejszych wyzwań jest określenie, a następnie realizowanie wspólnego celu, integrującego cele cząstkowe wszystkich zainteresowanych stron. Właściciele, zarządzający organizacją, pracownicy, klienci, poddostawcy, organizacje otoczenia oraz lokalne społeczności, posiadają własne określone cele: ekonomiczne, społeczne, organizacyjne. Mogą mieć one charakter krótkookresowy (operacyjne) lub długookresowy (strategiczne), mogą dotyczyć różnych obszarów działalności przedsiębiorstw (zarządzanie jakością, zarządzania ochroną środowiska, zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy, zarządzanie finansami, zarządzanie kadrami); ponadto mogą być wyrażone wyłącznie w kategoriach zysku ekonomicznego. Cele formułowane przez organizację mogą dotyczyć uzyskania określonego stanu rzeczy (cele pozytywne), uniknięcia pewnych stanów (cele negatywne).
Interest in the formalized quality management system (ISO 9001), environmental management system (ISO 14001) and occupational health and safety management system (PN-N 18001) exemplifies a complex and systemic approach to the issue of managing selected areas. An over ten-year practice period of applying these systems indicates that in many entities function half-dead systems. This is manifested by people working on behalf of systems rather than systems operating for people. Knowledge is the fundamental decision factor in the effectiveness and efficiency of the discussed systems. As times goes by, the role of the obtained quality management system, environmental management system and occupational health and safety management system becomes imperceptible and anxiety emerges that the incurred expenses as well as the efforts of people engaged in implementing the systems will be regarded as pointless. The systems will become routine and solutions regarded just a few years ago as innovative will become customary. Implementation of the management by knowledge system as well as regarding formalized systems as the first step in the direction of intelligent organizations will warrant that, at a time when certificates will no longer be valid, the system of gaining, building and sharing knowledge, as well as its use, will be a decisive factor in the competitiveness of an enterprise.