Tytuł pozycji:
Geoinformatics services used in promotion, protection and inventory of monuments in Poland based on examples of students’ and patrons’ of Scientific Society KNGK Geoinformatics
The current status in geoinformatic services dedicated for sightseeing branch in Poland have been introduced in the article. Data collection and its elaboration are described. Another topic is distribution and promotion of portals themselves and also promoting objects by constant extension of the off er and information sharing. The author also shows the possibility of using the services for tourists by people from tourist industry and scientists. As an example of newest technologies two ideas have been introduced: geoportal (Oil Trail) and virtual museum (Underground City Osówka and Benedictine Monastery in Jarosław). Both have been created by students and their patrons from scientifi c society “KNGK Geoinformatyka”.
W artykule przedstawiono aktualny stan usług geoinformatycznych w Polsce, dedykowanych dla obiektów zabytkowych. Omówiono zagadnienie pozyskiwania danych, a następnie ich opracowania. Kolejnym opisanym zagadnieniem jest dystrybucja i promocja samych portali, a także promocja obiektów, możliwa dzięki ciągłemu poszerzaniu oferty poprzez udostępnianie nowych informacji. Autor wskazuje również na możliwości wykorzystania usług przeznaczonych dla turystów przez osoby z branży turystycznej oraz naukowców. Jako przykłady opracowań najnowszych technologii przedstawiono: geoportal (Szlaku Naftowego) i usługi wirtualnego zwiedzania zabytków (Muzeum Podziemnego Miasta Osówka w Górach Sowich oraz klasztoru benedyktyńskiego w Jarosławiu), stworzone przez studentów koła naukowego KNGK Geoinformatyka oraz jego opiekunów.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017)