Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rankingi jako źródło informacji o uczelniach

Tytuł:
Rankingi jako źródło informacji o uczelniach
Autorzy:
Śliwa, L.
Data publikacji:
2016
Słowa kluczowe:
informacja o uczelni
ranking
rodzaj informacji
metoda interpretacji wyników
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rankingi jako źródło informacji o uczelniach Od kilkunastu lat uczelnie polskie oceniane są przez krajowe i międzynarodowe rankingi. Najczęściej przygotowywane są one z myślą o kandydatach na studia, ale nie jest to jedyny cel przyświecający ich twórcom. Niemniej istotna jest rola uczelni jako ośrodków wspierających rozwój technologiczny i naukowy. Nie tylko kandydaci na studia, ale także studenci, pracownicy naukowi, organy zarządzające szkolnictwem wyższym często uwzględniają wyniki rankingów, przy podejmowaniu decyzji. Celem referatu jest przedstawienie rodzajów informacji, jakie uczelnie mogą pozyskać z wybranych rankingów krajowych (ranking Perspektyw) i zagranicznych (Academic Ranking of World Universities, Centre for Science and Technology StudiesLeiden Ranking, QS World University Rankings, U-Multirank). Omówione zostaną zakresy danych wykorzystywanych przez twórców poszczególnych rankingów oraz stosowane wskaźniki osiągnięć, związane z wymienionymi zakresami danych, sposoby pozyskiwania danych (pośrednie i bezpośrednie), a także metody interpretacji wyników dotyczących danej instytucji szkolnictwa wyższego i możliwości wykorzystania wyników w zarządzaniu uczelnią.
For several years, Polish universities have been evaluated by national and international rankings. Most often, they are prepared for university candidates, but it’s not the only goal of their creators. Still an important matter is the role of universities as the centers supporting scientific and technological development. Not only the candidates, but also students, academics and the governing bodies of higher education often take rankings results when they are making decisions. The aim of this paper is to present the types of information that universities can obtain from selected national (ranking Perspektywy) and foreign (Academic Ranking of World Universities, the Centre for Science and Technology Studies Leiden Ranking, QS World University Rankings, UMultirank) rankings. The ranges of data used by the creators of individual rankings and performance indicators associated with these data will be discussed. Author will also take under consideration methods of data collection (direct and indirect), as well as methods for interpreting the results and the possibility of using these results in the management of higher education institutions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies