Tytuł pozycji:
Współczesne podejście do systemów zarządzania ruchem lotniczym na przykładzie wdrażanego systemu PEGASUS_21
Artykuł omawia trendy we współczesnych systemach ATM na przykładzie rozwiązań wdrażanych w systemie PEGASUS_21. System PEGASUS_21 wykorzystuje mechanizm przewidywania trajektorii, który pozwala wykorzystać go w szerszym zakresie niż tylko dozorowanie radarowe. Nowe funkcje obejmują m.in.: wyznaczanie sekwencji sektorów i selektywną prezentację list sektorowych, elektroniczną koordynację, średnioterminowe przewidywanie konfliktów, przewidywanie kolizyjności z dynamicznie aktywowanymi elementami przestrzeni, ocenę obciążenia sektorów. Równolegle wdrażane są również nowe funkcje niezależne od trajektorii, takie jak wdrożenie scentralizowanego systemu przydziału kodów transponderów CCAMS, oraz projekt uaktualnienia planu lotu FPL 2012.
This paper describes new trends in ATM systems, illustrated by solutions developed in PEGASUS_21. PEGASUS_21 heavily relies on trajectory prediction algorithms, allowing to extend its features far beyond simple surveillance. New features include: sector sequence designation and selective displaying of sector lists, silent coordination, medium term collision detection, predicting collisions with dynamic airspace structures, dynamic assessment of future sectors load. At the same time other features are being implemented, not depending on trajectory prediction – such as implementation of centralized codes assignment project – CCAMS, or updating of flight plan form contents - FPL 2012.