Tytuł pozycji:
Efektywna i zrównoważona logistyka ostatniej mili produktów spożywczych z perspektywy praktyki
Celem badania była ocena efektywności operacyjnej hybrydowego modelu dystrybucji w logistyce ostatniej mili, łączącego pojazdy spalinowe i elektryczne. Analiza przeprowadzona na rzeczywistych danych detalisty wykazała, że optymalizacja tras pozwoliła na redukcję pustych przebiegów o 32%, skrócenie średniego czasu dostawy o 18% oraz zmniejszenie dziennego dystansu przejazdu o 283,87 km. Ponadto zastosowanie elastycznych okien czasowych (–15 min, +30 min) poprawiło synchronizację tras i zwiększyło efektywność wykorzystania floty. Badanie potwierdziło, że wdrożenie pojazdów elektrycznych, mimo ograniczeń zasięgu i czasu ładowania, pozwala na osiągnięcie wysokiej skuteczności operacyjnej w ramach logistyki ostatniej mili, szczególnie w obszarach o dużej gęstości zamówień. Wyniki dostarczają nowych wniosków na temat optymalizacji miejskich systemów logistycznych oraz roli współpracy między detalistą a dostawcą technologii w poprawie efektywności dostaw na przykładzie dostaw artykułów spożywczych.
This study aimed to evaluate the operational efficiency of a hybrid distribution model in last-mile logistics, which combines the use of combustion and electric vehicles. Analysis conducted on the retailer's actual data revealed that route optimization resulted in a 32% reduction in empty runs, an 18% decrease in average delivery time, and a 283.87 km reduction in daily travel distance. Additionally, the use of flexible time windows (–15 min, +30 min) improved route synchronization and increased fleet utilization efficiency. The study confirmed that the implementation of electric vehicles, despite their range and charging time limitations, allows for achieving high operational efficiency in last-mile logistics, especially in areas with high order density. The results yield new insights into the optimization of urban logistics systems and the impact of collaboration between retailers and technology providers on enhancing delivery efficiency, as illustrated by the example of grocery deliveries.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).