Tytuł pozycji:
Symulacje komputerowe w cyklu rozwoju pojazdów o charakterze militarnym
W artykule przedstawiono koncepcję wykorzystania zaawansowanego symulatora pola walki VBS2 jako zintegrowanego narzędzia wspierającego proces projektowania, analizowania i testowania pojazdów o charakterze militarnym. Na wstępie dokonano analizy porównawczej aktualnie istniejących metod prototypowania. Następnie opisane zostały profity płynące z zastosowania symulacji komputerowej, analizowane pod kątem pracochłonności, czasochłonności i jakości efektów pracy. Zaprezentowana została możliwość wykorzystywania istniejących już wirtualnych elementów jako modułów projektowanych pojazdów. Przedstawiono również możliwości wykorzystania symulacji komputerowych w projektach innowacyjnych, a także przy tworzeniu algorytmów sztucznej inteligencji pojazdów bezzałogowych. W ostatniej części artykułu opisano możliwość wykorzystywania otrzymywanych pośrednio wyników symulacji na rzecz tworzenia oprogramowania dla urządzeń treningowych, a także materiałów o charakterze marketingowym.
The article presents the concept of using advanced battlefield VBS2 simulator as an integrated tool for supporting designing process, analysing and testing vehicles of military nature. There was shown a comparative analysis of currently existing methods. Then, there were described profits arising from the application of computer simulation, which were analyzed from the point of view of labour and time consumption, as well as the quality of the work effects. There was presented a possibility of using virtual elements, already existing, as modules of designed vehicles. There were also described possibilities of taking computer simulations not only into innovative projects but also while creating algorithms of artificial intelligence for unmanned vehicles. The last part presents a possibility of using simulation results - obtained indirectly - to create software for training equipment, as well as in materials of marketing nature.