Tytuł pozycji:
Analiza wpływu parametrów mocowania łożysk wieńcowych na ich nośność statyczną
W pracy przedstawiono analizę numeryczną modelu podwozia koparki gąsienicowej wraz z łożyskiem wieńcowym trzyrzędowym, wykonanego z użyciem metody elementów skończonych. Elementy toczne modelowano elementami prętowymi truss o nieliniowej charakterystyce. Rdzenie śrub zamodelowano elementami belkowymi typu beam, natomiast łby śruby elementami sztywnymi typu rigid. Rozpatrzono wpływ wartości siły napięcia wstępnego śrub mocujących łożysko na nośność łożyska wieńcowego dla trzech klas wytrzymałości tych śrub.
The paper presents a numerical analysis of caterpillar excavator’s chassis model with three-row slewing bearing. The overall discrete model is made of eight-nodal, cubic elements, solid type. The nonlinear characteristics in the process of rolling elements modeling is used as well as truss-type elements. Coefficient of friction is applied to appropriate surfaces of rings and support elements. Screws are modeled by beam elements simulating mandrel and the head is modeled by rigid. The impact of the pre-tension’s strength of mounting screws in three strength classes for extreme resistance of slewing bearing’s external load is taken into consideration in this paper. The given characteristics of bearing carrying capacity, loss of contact stress distribution on the surfaces of the bearing rings and built for maximum tilting moment M.