Tytuł pozycji:
Porównanie teoretycznych ugięć przęseł z belek obetonowanych z wynikami obciążeń próbnych
W artykule porównano ugięcie rzeczywiste przęseł mostów kolejowych o ustroju nośnym z belek obetonowanych z ugięciem teoretycznym wynikającym z modeli numerycznych. Analizom poddano pięć jednoprzęsłowych obiektów mostowych w ciągu linii kolejowej E30/C-E30. Przeanalizowano trzy modele obliczeniowe ustrojów nośnych, w których we współpracy z dźwigarami stalowymi uwzględniono: strefę ściskaną i całkowitą strefę rozciąganą przekroju betonowego (wariant A – skrajny), tylko strefę ściskaną przekroju betonowego (wariant C – skrajny), strefę ściskaną i część strefy rozciąganej przekroju betonowego (wariant B – pośredni). W przypadku każdego wariantu podano metody obliczeń charakterystyk wytrzymałościowych oraz wysokości stref współpracujących. Udowodniono, że najbardziej adekwatnie do rzeczywistości zachowują się modele przygotowane zgodnie z wariantem A, tzn. te modele, w których zakłada się, że z dźwigarami stalowymi współpracuje całkowite pole przekroju betonu.
The paper presents the results of analyses of displacements of fillers – beam deck bridges. Real displacements from load tests are compared with displacements from numerical models. Five railway bridges are analysed. Three types of theoretical models are analysed. In the first model, whole area of concrete cross section cooperates with steel beams (option A – extreme). In the second one, only compressed part of concrete cross section cooperates with steel beams (option C – extreme). In the last type of model, compressed part of concrete cross section and only the part of tensioned concrete cross section cooperate with steel beams (option B – indirect). The methods of calculations of strength properties and zones of concrete cross section, which cooperates with steel beams, are given. The paper shows that theoretical models A (whole area of concrete cross section cooperates with steel beams) give results the most compatible with real displacements.