Tytuł pozycji:
Podstawowe założenia Koncepcji komunikacji strategicznej w Siłach Zbrojnych RP
W XXI wieku zmienił się sposób prowadzenia działań wojennych. W rozważaniach nad działaniami militarnymi, a także niemilitarnymi zaczęto uwzględniać środowisko informacyjne w wymiarze fizycznym, informacyjnym i poznawczym. Przewaga informacyjna, czyli inicjatywa w kształtowaniu tego środowiska, decyduje o sukcesie strategicznym, operacyjnym i taktycznym prowadzonych działań. Przejawem dążenia do korzystnego kształtowania środowiska działań w wymiarze informacyjnym jest koncepcja komunikacji strategicznej. Od lat jest ona rozwijana przez poszczególne państwa i organizacje, między innymi przez USA i NATO. W Polsce również opracowano koncepcję komunikacji strategicznej. Założono w niej integrację zasadniczych elementów, takich jak: wojskowa działalność prasowo- informacyjna, działalność promocyjna oraz operacje informacyjne i psychologiczne, a także elementów dodatkowych, między innymi współpracy cywilno-wojskowej oraz zaangażowania głównych przywódców. Zgodnie z tą koncepcją niezbędne jest powołanie doradców – koordynatorów do spraw komunikacji strategicznej na poziomie polityczno-wojskowym, strategicznym i operacyjnym oraz wykorzystanie zasobów finansowych, technologicznych i szkoleniowo-edukacyjnych. Rezultatem wdrożenia tej koncepcji będzie budowa w SZRP systemu komunikacji strategicznej.
The philosophy of conducting military operations significantly changed in the 21st century. The information environment in its physical, information and cognitive aspect has become an important elements to be considered, both in the context of military and non-military operations. Information superiority, i.e. an initiative in shaping the environment, is decisive in terms of strategic, operational and tactical success of an operation. Strategic Communication (StratCom) concept is an attempt to favorably shape operational environment in the aspect of information. The concept has been developed for years individually by countries (e.g. USA) and organizations (e.g. NATO). More and more countries, including Poland, are making efforts in this regard. The Polish StratCom assumes integration of such essential elements as military public affairs, military promotion, information operations, and psychological operations, as well as civil-military cooperation (CIMIC), key leader engagement (KLE) and other activities. According to this concept, it is necessary to appoint StratCom advisors/coordinators at the political, military, strategic and operational level. Moreover, the concept suggests the use of financial, technological, training and education resources. The implementation of this concept will most likely result in the creation of the Polish Armed Forces’ StratCom system.