Tytuł pozycji:
Scoring model for equipping a road vehicle with active and passive safety systems
The paper focuses on creating an evaluation methodology that encompasses diverse aspects related to incorporating both active and passive safety features in vehicles, aiming to ensure appropriate protection for drivers and passengers in accidents or emergencies. The automotive industry has directed its efforts towards enhancing vehicle safety by integrating advanced technologies such as electronic stability control (ESC), adaptive cruise control (ACC), lane departure warning systems (LDW), and airbags. These features, both active and passive, work cohesively to mitigate fatalities and injuries in road accidents by providing timely warnings or interventions. However, the number and intricacy of these technologies underscores the necessity for an efficient scoring model. This model can guide users in determining the most suitable combination of systems for their vehicles. The primary objectives include the development of an evaluation methodology assessing the appropriateness of active and passive safety features in road vehicles, accounting for factors like effectiveness and modernity. Furthermore, the model should possess adaptability to future technological advancements and changing regulatory requirements. To realize these objectives, a scoring model employing multi-criteria analysis can be constructed, involving steps such as identifying key criteria, establishing weights based on their importance, collecting data from various sources to evaluate system performance, and finally, calculating and aggregating scores to provide an overall reference during decision-making. The results from this scoring model would furnish users with valuable insights into the possible combinations of active and passive safety systems for different vehicle types. This information holds the potential to optimize system selection, reduce costs, enhance user satisfaction, and ultimately contribute to a safer driving environment.
W artykule przedstawiono metodologię oceny systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego pojazdów w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony kierowcom i pasażerom podczas wypadków lub sytuacji awaryjnych. Zaawansowane technologie bezpieczeństwa są coraz częściej integrowane z pojazdami w celu zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i obrażeń w wypadkach drogowych, w tym systemy, które zwiększają stabilność pojazdu, regulują prędkość, pomagają w utrzymaniu położenia na pasie ruchu i chronią pasażerów przed uderzeniem. Funkcje te działają spójnie, ale ich rosnąca liczba i złożoność wskazują na potrzebę kompleksowego modelu oceny, który pomoże użytkownikom wybrać najbardziej odpowiednie konfiguracje systemów. Metodologia stawia na pierwszym miejscu skuteczność, nowoczesność i możliwość dostosowania do przyszłych postępów technologicznych oraz zmieniających się wymogów regulacyjnych. Podstawą modelu oceny jest analiza wielokryterialna, obejmująca kluczowe kroki: identyfikację kryteriów krytycznych, przypisanie wag na podstawie ważności, zbieranie danych na temat wydajności systemu i obliczanie łącznych wyników. To ustrukturyzowane podejście daje użytkownikom wgląd w najlepsze konfiguracje systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego dla różnych typów pojazdów. Jako przykład zastosowania, przeprowadzono analizę dla wybranych pojazdów, identyfikując najbezpieczniejsze samochody osobowe pod względem bezpieczeństwa czynnego i biernego, jednocześnie wskazując wymagane prawnie systemy bezpieczeństwa. Model może pomóc obniżyć koszty, zwiększyć zadowolenie użytkowników i promować bezpieczniejsze środowisko jazdy poprzez optymalizację konfiguracji systemu. Wyniki mają na celu ukierunkowanie świadomego podejmowania decyzji w branży motoryzacyjnej, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drodze poprzez zaawansowane, dobrze zintegrowane systemy pojazdów.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).