Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A synthetic measure for ranking overall satisfaction based on multidimensional ordinal data: the case of airlines on the TripAdvisor website

Tytuł:
A synthetic measure for ranking overall satisfaction based on multidimensional ordinal data: the case of airlines on the TripAdvisor website
Autorzy:
Roszkowska, Ewa
Jefmański, Bartłomiej
Kusterka-Jefmańska, Marta
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
online consumer review
uncertainly
incomplete information
multi-criteria method
ordinal scale
synthetic measure
airlines ranking
TripAdvisor
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
A multi-criteria method has been proposed to measure global consumer satisfaction by handling graphical information represented in circles or star ratings available on the website for several criteria. The Synthetic Measure for Ordinal Data (SMOD) is based on Hellwig’s framework measuring distances between the object and the ideal object. In the construction of the synthetic measure, the distance between the ideal and anti-ideal object is also used. GDM2 distance measure was used for the calculation of distances between objects evaluated by ordinal scale. The proposed framework can be an alternative for the fuzzy or intuitionistic fuzzy transformations of linguistic data into fuzzy context. The SMOD method was applied for evaluation and ranking airlines based on passengers’ reviews accessed on the TripAdvisor website. We found that the proposed multi-criteria method enables us to discriminate and rank airlines based on incomplete information presented on this website. According to SMOD, the best is Singapore Airlines, while the last is Air China when considering Star Alliance members.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies