Tytuł pozycji:
Stworzenie modelu / wytycznych przesiewowych badań wzroku dla dzieci w wieku przedszkolnym
Prawidłowe widzenie jest jednym z czynników gwarantujących właściwy rozwój intelektualny i fizyczny dziecka. Stan wzroku znajduje odzwierciedlenie w postępach w nauce, wyborze drogi zawodowej czy dyscypliny sportowej. W Stanach Zjednoczonych jedno na troje dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzenia widzenia [1]. Z kolei badania w Polsce sugerują, że 20% dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzenia widzenia, które istotnie mogą wpływać na proces uczenia się [2]. Wiele publikacji naukowych na świecie alarmuje, że rośnie liczba osób wykazujących deficyty w obrębie narządu wzroku – obserwuje się przyrost krótkowzroczności, częściej pojawiają się problemy z akomodacją czy widzeniem obuocznym. W obliczu takich zmian konieczne wydaje się częste monitorowanie narządu wzroku i jego funkcji.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).