Tytuł pozycji:
Symulacyjna metoda wyboru lokalizacji układu hamowania przenośnika taśmowego
W ubiegłych latach w literaturze fachowej i materiałach konferencyjnych wiele miejsca poświęcono problematyce urządzeń łagodnego rozruchu, stosowanych w napędach górniczych przenośników taśmowych [2]. Ich jakość i właściwy dobór parametrów mają istotny pływ na niezawodność pracy przenośnika i trwałość podzespołów. Cechą charakterystyczną przenośników taśmowych jest to, że nieznaczna zmiana średniego kąta nachylenia trasy przenośnika istotnie pływa na zmianę oporów ruchu taśmy i charakter pracy przenośnika. W przypadku transportu w górę dominujące stają się opory podnoszenia urobku, natomiast dla transportu w dół składowa siły ciężkości nosiwa powoduje, że napęd przenośnika może przechodzić w stan pracy generatorowej. W takiej sytuacji hamowanie załadowanego przenośnika taśmowego jest równie istotne dla poprawnej eksploatacji przenośnika jak jego rozruch.
The article describes an example of the design problem of choosing the best location of the brake unit and belt tension system solved with using simulation studies. Calculations were supported by belt conveyors design software QNK and the dynamic model of the conveyor. The paper also contains a description of the DynaBelt software used to analyze the results of simulation studies.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).