Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Model oceny dodatkowego obciążenia poznawczego u kierowcy na podstawie badań z wykorzystaniem symulatora jazdy

Tytuł:
Model oceny dodatkowego obciążenia poznawczego u kierowcy na podstawie badań z wykorzystaniem symulatora jazdy
Autorzy:
Kruszewski, M.
Razin, P.
Niezgoda, M.
Nader, M.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
obciążenie poznawcze
symulator jazdy
model rozmyty
cognitive workload
driving simulator
fuzzy model
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Rozproszenie uwagi kierowcy jest od lat jednym z podstawowych problemów motoryzacji, jednak coraz częściej rozważane jest w kontekście zwracania uwagi na systemy lub usługi dostępne w pojeździe. Obsługa telefonu komórkowego lub systemu nawigacji w trakcie jazdy może silnie negatywnie wpływać na jakość prowadzenia pojazdu, co jest podstawowym zadaniem kierowcy. W pracy zaprezentowano model oceny stanu rozproszenia kierowcy, rozumianego jako angażowanie się w zadania nie związane z prowadzeniem pojazdu, na podstawie wyłącznie danych o ruchu pojazdu. Model opracowano na podstawie wyników badań symulacyjnych, w których 72 kierowców (w tym 36 kobiet) w wieku 19-29 lat, którzy posiadali ważne prawo jazdy i mieli zróżnicowany poziom doświadczenia w prowadzeniu samochodu, wykonywali w trakcie prowadzenia samochodu dodatkowe zadania angażujące różne zmysły i zasoby poznawcze. Przejazd został opracowany zgodnie z założeniami standaryzowanego zadania: jazdy w trójpojazdowym plutonie.
Drivers inattention and distraction problems are one of the most urgent issues for further development of motorization and standing on the way to improve road safety. Both issues are increasingly considered in the scope of in-vehicle services and systems exploitation. Use of cell-phone or navigation system during driving may have strongly detrimental effect on primary driver’s task – driving. In the following paper, authors present the model of evaluation of driver distraction state. Distraction is considered in terms of drivers secondary task involvement. The model uses only car-related data of drivers control over vehicle. To develop the model there were used results of driving simulator-based experiment where drivers performed different secondary tasks during driving. The group of 72 drivers (36 female) in age of between 19 and 29 years old with valid driver’s license and different level of experience performed during standardized driving task and additional (secondary) task. Primary driving task was conducted according to three-vehicles platoon task.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies