Tytuł pozycji:
Podział zadań przewozowych w europejskich miastach - kierunki zmian i zależności od wybranych czynników zewnętrznych
Podział zadań przewozowych wynika z wyborów dokonywanych przez osoby podróżujące. Subiektywne wybory pojedynczych osób dają w rezultacie obraz rozkładu ruchu na środki transportu (sposoby przemieszczania) dla określonego obszaru. W takim ujęciu podział zadań przewozowych może być rozumiany jako ocena działań realizowanych na szczeblu miejskim, regionalnym czy krajowym. Kształtowanie polityki transportowej w kierunku proekologicznych sposobów przemieszczania stanowi wyzwanie dla miast Europy i świata. Jednakże część z czynników wpływających na wybór środka transportu można określić jako niezależne od podejmowanych działań (czynniki zewnętrzne). Artykuł stanowi próbę ukazania zmian zachodzących na przestrzeni ostatnich lat w podziale zadań przewozowych w wybranych miastach Europy. Ukazano także kilka czynników zewnętrznych i zbadano zależności między nimi a udziałem poszczególnych sposobów przemieszczania w ruchu zbiorczo w odniesieniu do Europy i indywidualnie dla kilku wybranych miast.
Modal split is a consequence of choices making by travelers. Subjective choices of individuals in result give a illustrate of distribution of the means of transport for a specific area. In this perspective, modal split can be understand as an evaluation of the activities carried out at the city, regional or national level. Forming transport policy towards proecological means of transportation is a challenge for cities in Europe and the world. However, some of the factors influencing the choice of means of transport can be described as independent of the activities carried out (external factors). The article deals changes in last years in the modal split in selected European cities. The number of external factors and the relationship between them and the various ways to share in the traffic in relation to Europe and a few selected cities was also described.