Tytuł pozycji:
Problematyka weryfikacji użycia pasa bezpieczeństwa przez użytkownika pojazdu podczas zderzenia
Użytkownik pojazdu znajdujący się wewnątrz pojazdu podczas wypadku chroniony jest przez nadwozie, które ogranicza możliwość doznania urazów podczas zderzenia. Jeśli osoba znajdująca się wewnątrz samochodu nie jest zapięta w pas bezpieczeństwa, to dozna obrażeń w następstwie silnego i gwałtownego uderzenia o elementy wnętrza pojazdu. Osoby zapięte w pas bezpieczeństwa mogą również doznać obrażeń, ale ich nasilenie powinno być mniejsze, ponieważ użytkownik pojazdu, będąc związanym z fotelem nie ma możliwości swobodnego przemieszczania się w kierunku oddziałujących na jego ciało sił bezwładności. W artykule na podstawie studium zaistniałego wypadku drogowego zaprezentowano wybrane elementy analiz umożliwiających ustalenie czy dana osoba podczas wypadku była zapięta w pas bezpieczeństwa. Szczegółową analizę przeprowadzono dla pasażera pojazdu.
The being user of the vehicle inside the vehicle during the accident is being protected by the body-work which the possibility of sustaining injuries while colliding is limiting. If the being person inside the car isn't done up into a seat belt will sustain injuries as a result of strong and violent hitting on elements of the inside of the vehicle. Persons done up into a seat belt can also sustain injuries, but increasing them should be smaller, since user of the vehicle being associated with the armchair there is no possibility of the free migration towards inertial forces having an influence on his body. In the article based on the study of existing road traffic accidents chosen elements of analyses enabling to establish whether a given person during the accident was done up into a seat belt were presented.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę.