Tytuł pozycji:
Zmiana natężenia przewozów ładunków w poszczególnych gałęziach transportu w Polsce
Rosnące potrzeby transportowe sprawiają, że mamy coraz większą świadomość pogarszającego się stanu środowiska naturalnego. Transport, zwłaszcza drogowy, odpowiedzialny jest w dużym stopniu za problemy związane z hałasem oraz zanieczyszczeniem powietrza, co spowodowane jest rosnącym nasileniem ruchu i zwiększonym poziomem emisji dwutlenku węgla do atmosfery 1. Dodatkowo coraz większe natężenie ruchu powoduje korki i przeciążenia na połączeniach drogowych i kolejowych oraz w portach lotniczych, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu kosztów i potencjalnej utraty konkurencyjności. Rosnąca wielkość przewozów i wzrost udziału transportu samochodowego zwróciły uwagę poszczególnych krajów i organizacji międzynarodowych na znaczenie zrównoważonego rozwoju transportu. Jest on jednym z podstawowych założeń polityki transportowej Unii Europejskiej, mającej na celu stworzenie efektywnego i innowacyjnego systemu transportowo-logistycznego dla całego regionu, z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska naturalnego. [...]
An essential element influent on the development of the market of the transport and the logistics is the growing size of foreign investments. Many European firms transfers her own production to countries of Europe Medially - Eastern, Poland as the greatest market in the region attracts the third of this stream (the size of foreign investments in 2006. is 15 milliards euro). The demand on services forwarding, logistic and of warehouse grows dynamically and for the profitable bearings our country becomes one of greatest incumbents of these trends. The forwarding market in Poland driven with the economic rapid growth and the commercial exchange since the year 1994 grows in time approx. 6,5% a year. In the road service in the period from 1990 to the year 2005 the size of transports tripled. As result of the sharp competitive struggle the offer of transporters is constantly perfected, at the simultaneous support of minor prices. Opening borders after the entry to the European Union created new possibilities for transporters. From the beginning of years 90 – these the participation of railway-transports in the transport systematically grew smaller. Begun after the year 2000 deregulating of the railway market in Europe caused the height of the meaning of private transports. Poland belongs to most liberalized markets. The entry on our market of European logistic operators the resoluteness changed standards, the use from services of specialized firms