Tytuł pozycji:
Jakość studenckich prac naukowych. Wnioski z publikowania monografii
Cel artykułu był dwojaki. Po pierwsze, była to prezentacja projektu wydawania monografii, służącemu angażowaniu studentów w pracę naukową. Po drugie, była to kwantyfikacja jakości studenckich i doktoranckich prac naukowych, zgłaszanych jako rozdziały do monografii, analiza jej zmian w czasie oraz wskazanie obszarów wymagających doskonalenia. Przeprowadzono badanie jakości prac naukowych na próbie 61 recenzji rozdziałów do 6 tomów monografii w ciągu 4 lat, zgłoszonych przez studentów 11 publicznych szkół wyższych. Analiza struktury wykazała, że doskonalenia wymagają oryginalność ujęcia tematu oraz dobór i wykorzystanie metod pracy naukowej. Z kolei analiza dynamiki ujawniła, że doskonalenia wymagają aktualność i istotność podejmowanej w opracowaniach problematyki, klarowność wywodu, a także adekwatność tytułu i treści.
The purpose of the paper was twofold. Firstly it was to present a project of publishing a monograph which aims to engage students into scientific work. Secondly a quality of students’ scientific papers, submitted as chapters of this monograph, was quantified and analyzed in time, as well as directions of improvement were pointed out. A research of students’ papers was carried out on a sample of 61 reviews of chapters submitted to 6 volumes of monograph in the course of 4 years by the students from 11 public universities. Analysis of structure showed that improvement is needed for originality of topic depiction, as well as for selection and usage of scientific work methods. Then, analysis of dynamics revealed that improvement is needed for topicality and importance of considered issues and clarity of argumentation, as well as for appropriateness of title and content.