Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Application of the analytic hierarchy process (AHP) for acoustic adaptation of classrooms

Tytuł:
Application of the analytic hierarchy process (AHP) for acoustic adaptation of classrooms
Autorzy:
Nowoświat, A.
Szurman, F.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
reverberation time
speech transmission index
STI
AHP
classroom
czas pogłosu
wskaźnik transmisji mowy
sala lekcyjna
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the paper we put forward a proposition of acoustic adaptation of classrooms based on the analytical hierarchy process (AHP). The main objective of such an adaptation is to increase speech intelligibility aiming to enhance the teaching quality level. The model is based on four main criteria which have impact both on the teaching process and on the adaptation costs. The said criteria comprise reverberation time, speech transmission index STI, financial cost of the adaptation and non-economic costs. The priorities and significance of the main criteria are identified by way of measureable calculations involving reverberation time, STI, costs and expertise, intangible, non-economic cost estimations. The AHP analysis should be viewed as a framework facilitating decision making processes applied in scientific or engineering analyses. The paper demonstrates the acoustic adaptation method of classrooms in terms of acoustic parameters and implementation costs of such an adaptation. The AHP analysis can help architects and classroom users adopt a more rational approach to further optimization and work out a definite building process which could provide a platform to compare different alternatives on a common and comprehensive basis.
W niniejszym artykule przedstawiono propozycję adaptacji akustycznej klas szkolnych w oparciu o proces hierarchii analitycznej (AHP). Celem przedstawionej adaptacji było zwiększenie zrozumiałości mowy wpływającej na jakość nauczania. Model oparty jest na czterech głównych kryteriach, które mają wpływ zarówno na proces uczenia się jak i na koszt dokonanej adaptacji. Te kryteria to czas pogłosu, wskaźnik zrozumiałości mowy STI, koszt finansowy adaptacji oraz koszt pozaekonomiczny. Priorytety i wagi tych głównych kryteriów są identyfikowane na podstawie wymiernych obliczeń czasu pogłosu, obliczeń STI, obliczeń kosztu oraz eksperckiej niewymiernej ocenie kosztów pozaekonomicznych. Metodykę AHP można uznać za pomocne ramy umożliwiające podejmowanie decyzji w analizach naukowych i inżynierskich. Niniejsza praca pokazuje sposób adaptacji akustycznej klas szkolnych ze względu na parametry akustyczne i koszt wykonania adaptacji. Adaptacja taka pozwoli poprawić komfort nauki w klasie i może poprawić wyniki uczenia się. Analiza AHP może pomóc architektom i użytkownikom klas szkolnych w racjonalnym podejściu do dalszej optymalizacji i opracowania konkretnego aspektu procesu budowlanego.
Opracowanie w ramach umowy 509/P-DUN/2018 ze środków MNiSW przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę (2018)

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies