Tytuł pozycji:
Sztuczna inteligencja w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego – potencjał i wyzwania
Artykuł zawiera przegląd możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego. Wskazuje równocześnie na główne wyzwania oraz problemy, jakie wiążą się z wdrażaniem tej technologii w przedsiębiorstwach sektora w Polsce. Prowadzone badania oraz studia przypadków potwierdzają, że szersze zastosowanie rozwiązań opartych na AI może poprawiać funkcjonowanie przedsiębiorstw sektora, wzmacniać ich konkurencyjność oraz wspierać realizację celów zrównoważonego rozwoju. Z drugiej strony AI może również pogłębiać istniejące nierówności w sektorze, faworyzując większe, technologicznie zaawansowane przedsiębiorstwa kosztem mniejszych podmiotów. W Polsce z rozwiązań AI w 2023 roku korzystało tylko 2,6% przedsiębiorstw przemysłu spożywczego zatrudniających 10 i więcej osób. Kluczowe staje się więc zwiększanie dostępności i promowanie korzystania z technologii AI z myślą o zapewnianiu równych warunków konkurencji w sektorze. W tym kontekście szczególnie istotne jest wdrożenie systemu zachęt i wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, które ze względu na ograniczone zasoby finansowe, kadrowe i technologiczne mają większe trudności w zakresie efektywnego pozyskiwania i wykorzystywania nowych technologii.
The article provides an overview of the possibilities of using artificial intelligence (AI) in the food industry enterprises. It also points out the main challenges and problems associated with implementing this technology in sector companies in Poland. Conducted research and case studies confirm that wider application of AI-based solutions can improve the functioning of sector companies, enhance their competitiveness, and support the achievement of sustainable development goals. On the other hand, AI can also exacerbate existing inequalities in the sector, favoring larger, technologically advanced companies at the expense of smaller entities. In Poland, only 2.6% of food industry companies employing 10 or more people used AI solutions in 2023. Therefore, increasing the availability and promoting the use of AI technology becomes crucial to ensure equal competition conditions in the sector. In this context, it is particularly important to implement a system of incentives and support for small and medium-sized enterprises, which, due to limited financial, human, and technological resources, face greater difficulties in effectively acquiring and implementing new technologies.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).