Tytuł pozycji:
Analiza zmęczeniowa półosi napędowej samochodu osobowego
Przedmiotem badań było pęknięcie zmęczeniowe półosi napędowej, będące wynikiem jazdy sportowej samochodu marki BMW E36 z silnikiem o pojemności 2,5 L. Praca powstała w wyniku własnych doświadczeń pierwszego autora z tego typu zniszczeniem półosi, polegającym na jej zmęczeniowym skręceniu. Analiza miała na celu określenie przyczyn uszkodzenia zmęczeniowego. Dodatkowo w pracy zaproponowano zmiany konstrukcyjne mogące poprawić właściwości zmęczeniowe. W ramach badań wykonano analizę składu stali spektrometrem iskrowym, obliczenia analityczne identyfikujące stan naprężenia w miejscu pęknięcia, obliczenia zmęczeniowe, obliczeniach MES oraz analizę fraktograficzną przełomów zmęczeniowych.
The subject of the research was the fatigue crack of the rear driveshafts in a BMW E36 car with a 2.5 L engine in sports driving conditions. The genesis of the work is the author's own experience, with the common type of damage to the driveshaft, consisting in fatigue-related twisting. The analysis was aimed at determining the causes of fatigue failure. Additionally, the work proposes design changes that can improve fatigue properties. As part of the research, the analysis of steel composition with a spark spectrometer, analytical calculations identifying the stress state at the fracture site, fatigue calculations, FEM calculations and fractographic analysis of fatigue fractures were performed.