Tytuł pozycji:
Wybrane obliczenia symulacyjne obciążeń konstrukcji nawierzchni kolejowej - wstępne określenie trwałości i resursu eksploatacyjnego
W artykule przedstawiono wybrane obliczenia symulacyjne modeli nawierzchni toru przy różnych obciążeniach statycznych i dynamicznych. Obliczenia te mają być materiałem wsadowym na potrzeby określania trwałości i resursu eksploatacyjnego wybranych elementów konstrukcyjnych nawierzchni. Rozwiązanie takie może pozwolić na symulacyjną ocenę nowoczesnych rozwiązań technologicznych nawierzchni kolejowej, związaną z ich trwałością pod obciążeniem eksploatacyjnym. Rozważania w tym artykule są wstępnym etapem w dążeniu do osiągnięcia założonego celu. Obliczenia numeryczne dla różnych obciążeń nawierzchni dostarczyły cennych informacji do dalszych prac nad proponowaną koncepcją ustalania resursu eksploatacyjnego. Uzyskane wyniki obliczeń wskazują na potrzebę kontynuowania badań i dalszego doskonalenia modeli i ich weryfikacji.
The paper presents a selected simulation of the process static and dynamic loading for the track surface.These calculations are to be feedstock for determining the durability of selected components track substructure. This allow a the simulation evaluation of modern technological superstructure of their durability under service loading. The considerations in this article is a preliminary step in the quest to achieve the objective. Numerical calculations for various load conditions provided valuable information for further work on the proposed concept of determining the operational service life. The results of calculations indicate the need for further studies and further improve the models and their verification.