Tytuł pozycji:
Analiza funkcjonowania zwężenia na drodze krajowej
Właściwe projektowanie programu sygnalizacji świetlej na zwężonych odcinkach dróg krajowych z ruchem wahadłowym wymaga stosowania wielu parametrów odpowiednich dla takich obiektów. Należy do nich natężenia nasycenia. Krajowe przepisy nie podają miarodajnych wartości. W referacie przestawiono wyniki badań empirycznych na zwężonym odcinku drogi krajowej sterowanym stałoczasową sygnalizacją świetlną. Przeprowadzone badania miały na celu analizęzachowań kierujących na zwężeniu oraz oszacowaniewartości i zmienności natężeń nasycenia.Uzyskane wartości porównano z wartościami przyjętymi w projekcie ruchowymi i wykazano istotne różnice.
Proper design of traffic signals program on narrowed sections of roads requires a number of parameters which are appropriate for such facilities. One of them is saturation flow. National rules do not provide authoritative values. The paper presents empirical research carried out on the tapered section of a national road with traffic signals. This research aimed to analyze the behavior of drivers on the taper and to estimate the value and variability of saturation flow. Obtained values were compared with the values adopted during the design stage and significant differences have been outlined.