Tytuł pozycji:
Wstępna symulacja współpracy podsypki stabilizowanej i maty wibroizolacyjnej
W modernizowanych i nowo budowanych liniach kolejowych stosuje się zarówno klasyczną konstrukcję nawierzchni, jak i systemy bezpodsypkowe. Poza tym, rozwijana jest grupa rozwiązań, których założeniem jest połączyć zalety obydwu podstawowych typów nawierzchni przy jednoczesnej eliminacji ich wad. Do technik stosowanych w takich torach należą między innymi chemiczna stabilizacja podsypki tłuczniowej, na przykład za pomocą żywic syntetycznych, czy stosowanie mat wibroizolacyjnych układanych na warstwie ochronnej lub w korycie balastowym. W niniejszym artykule opisano wstępną symulację za pomocą metody elementów skończonych toru kolejowego z zastosowaniem stabilizacji i wibroizolacji. Przedstawiono wyniki obliczeń, opisano wstępne wnioski z nich wynikające oraz wskazano dalsze kroki pożądane dla rozwoju modelu.
In modernization and newly built railway lines both ballast track as well as slab track are used. Apart from that a group of solution exist, which try to join advantages of mainly used systems, trying to avoid their drawbacks, Such technologies include chemical ballast bonding, e.g. with synthetic resins, as well as usage of vibroelastic sub-ballast mats, both on ground or in ballast trough. This paper deals with initil simulation using Finite Elements Method to model a railway track with ballast bonding and subballast mat. Results of simulations have been presented, followed by conclusions and directions for further development of the model.