Tytuł pozycji:
Klastry sieciowe w transporcie jako strategia budowania konkurencyjności przewoźników drogowych
Celem niniejszego artykułu jest przeprowadzenie analizy sytuacji przewoźników drogowych w warunkach funkcjonowania na rynku europejskim. Dynamiczny wzrost branży transportowej po integracji Polski z Unią Europejską oraz zwiększona aktywność inwestycyjna przewoźników przyczyniły się do znacznego wzrostu ich potencjału przewozowego, co – wzmocnione konkurencją zagranicznych przewoźników – wpłynęło na nadpodaż usług transportowych skutkującą niskimi stawkami przewozowymi i w ostateczności prowadzącą do upadłości najsłabszych przedsiębiorców. Sposobem na przetrwanie i poprawę pozycji konkurencyjnej polskich przewoźników mogą stać się zawierane pomiędzy nimi porozumienia w formie klastrów sieciowych. Klastry uznaje się bowiem za czynnik rozwoju gospodarczego oraz budowania konkurencyjności i zwiększania wartości dodanej podmiotów wchodzących w ich ramy. Podstawą do wyciągnięcia opisanych w artykule wniosków stały się badania empiryczne prowadzone w formie wywiadu bezpośredniego oraz case study pośród przewoźników drogowych z województwa pomorskiego.
Polish accession to the European Union structures has given the Polish transport enterprises a lot of possibilities to grow and develop. These changes made the carriers to function on global European Union market, and in the same moment to rival with foreign transport companies. Effects of world recession responsed in worse economic situation in transport and came about looking for good solution in transport policy to better the carriers position. One of the ways is supporting cooperation between companies in shape of net clusters. They give the possibility of great innovation, productivity and great chances of success on global market.