Tytuł pozycji:
Determination of the typical course values of aircraft parameters for the new measurement system in the case of aircraft take-off and landing
The measurements were carried out in a PZL 110 Koliber 150 aircraft using two specially developed measurement systems.The first system uses an Inertial Measurement Unit with 9 degrees of freedom (accelerometer, magnetometer, gyroscope). The second measurement system is based on the use of a logarithmic power detector together with an antenna and microcontroller board. An algorithm was developed that uses an artificial neural network with a variational autoencoder architecture with LSTM layers. Empirical relationships describing the acceleration in three axes, the Euler angle, and the electric scale of the electromagnetic field were observed. It has been demonstrated on the basis of the conducted research that the use of the developed artificial neural network model will be used to generate generalized time courses of the analyzed flight parameters. This type of tool has potential use in pilot training, due to critical factors occurring during the takeoff and landing phases.
Pomiary przeprowadzono w samolocie PZL 110 Koliber z wykorzystaniem opracowanych specjalistycznych dwóch systemów pomiarowych. Pierwszy system wykorzystuje jednostkę pomiaru bezwładnościowego z 9 stopniami swobody (akcelerometr, magnetometr, żyroskop). Drugi system pomiarowy opiera się na wykorzystaniu logarytmicznego detektora mocy wraz z anteną i płytką mikrokontrolera. Opracowano algorytm, który wykorzystując sztuczną sieć neuronową o architekturze wariacyjnego autoenkondera z warstwami LSTM. Zaobserwowano zalezności emiryczne opisujace akcelerację w trzech osiach, kąt Eulera oraz sklałaową elektryczną pola elektromagnetycznego. Wykazano na przykładzie przeprowadzonych badań, ze wykorzystanie opracowanego modelu sztucznej sieci neuronowej posłuży do wygenerowania uogólnionych przebiegów czasowych analizowanych paramety lotu. Tego typu narzędzie ma potencjalne zastosowanie w szkoleniu pilotów, ze względu na czynniki krytyczne występujące podczas faz startu i lądowania.