Tytuł pozycji:
Analiza zmian napięcia w systemie energetycznym powodowanych przez podstacje trakcyjne koli dużych prędkości
W artykule opisano wykorzystanie metody składowych symetrycznych do wyznaczania wartości współczynnika niesymetrii napięć w układach zasilających transformatory służące do zasilania sieci trakcji kolei dużych prędkości. Wartość współczynnika niesymetrii napięć zasilających sieć trakcji kolei dużych prędkości zależy przede wszystkim od mocy zwarciowej systemu w miejscu przyłączenia oraz od układu połączeń uzwojeń transformatora trakcyjnego i stopnia obciążenia poszczególnych uzwojeń transformatora. Zastosowana w artykule procedura umożliwia wyznaczenie wartości napięcia niesymetrii dla dowolnego układu połączeń uzwojeń transformatorów. Szybka analiza zakresu zmian wartości współczynnika niesymetrii napięć jest bardzo przydatna przy wyborze odpowiedniego układu zasilania minimalizującego wartość współczynnika niesymetrii napięć dla zadanych warunków pracy transformatora.
In this paper is presented the symmetric component method for calculating the voltage unbalance factor for specially connected transformers used in High Speed Rail. The unbalance perturbation of the High Speed Railway traction depends on the short-circuit power in the supplying point, the transformer winding connection and the traction loads. The applied procedure allows for estimating voltage unbalance for all type of transformers. The simple voltage unbalance factor calculation for various transformer connections can be very useful when choosing an appropriate solution for minimise the unbalance in supplying power system.