Tytuł pozycji:
Wpływ zastosowania rodzaju silnika w pojazdach HDV na emisję CO2, CO oraz zużycie paliwa
W artykule przedstawiono porównanie emisji CO2, CO oraz przebiegowego zużycia paliwa dla dwóch pojazdów ciężarowych przeznaczonych do długodystansowego przewozu towarów. Pojazdy różniły się zarówno parametrami jednostek napędowych, jak i masą przewożonego towaru. Badania wykonano na tym samym odcinku pomiarowym. Odzwierciedlał on codzienną eksploatację pojazdów ciężarowych – dojazd do miejsca załadunku/rozładunku i ruch po drogach krajowych. Do badań wykorzystano mobilny przyrząd SEMTECH DS z grupy PEMS (Portable Emissions Measurement System). Na podstawie przeprowadzonej analizy określono optymalny wybór silnika spalinowego pojazdu ciężarowego w aspekcie zużycie paliwa dla długodystansowych przewozów towarów w warunkach reprezentujących krajową infrastrukturę transportowo-logistyczną.
The paper presents a comparison of CO2, CO and fuel consumption for two heavy-duty vehicles designed for long-distance transport. Both vehicles were different parameters of engine and weight of the cargo. The tests were performed on the same selected road which reflected the daily operation of heavy-duty vehicles – getting to the place loading / unloading goods and operation on the highway roads. A portable exhaust emission analyzer SEMTECH DS was used from group of PEMS. The analysis determined the optimum choice the heavy-duty vehicle engine in the aspect of fuel consumption for long-distance transport of goods under conditions representing the national transport and logistics infrastructure.