Tytuł pozycji:
The qualitative research for the architectural design and evaluation of completed buildings. Part 1 – basic principles and methodology
The subject consists of two parts. The first one discusses the theoretical basis and methodology of using qualitative research in programming and design. The second part presents some examples of buildings’ assessment, with an indication of the methods and techniques of research, and discusses the main results. Theoretical grounds are based on literature studies and evaluations of dozens of objects with different functions conducted by the authors. Presented research was carried out: qualitative (in terms of technical quality, functional, organizational, behavioral, economic), observations, surveys, interviews (with users, managers, experts, investors), way-finding and participatory. Own design experiences were also used, including pre-designing study of objects with similar functions, as well as the conclusions of the assessment of designed objects. Experience gained during classes with students of architecture in the subject of qualitative research was also crucial. Authors’ views in the field of architectural design and teaching students of architecture were also presented.
Temat ujęto w dwóch częściach. Część pierwsza omawia podstawy teoretyczne oraz metodologię w zakresie badań jakościowych z zastosowaniem w programowaniu i projektowaniu. Natomiast część druga prezentuje wybrane przykłady wykonanych ocen budynków ze wskazaniem zastosowanych metod i technik badawczych oraz omówieniem najważniejszych wyników. Podstawy teoretyczne oparto na badaniach literaturowych oraz przeprowadzonych przez autorów ocenach jakościowych kilkudziesięciu obiektów o różnych funkcjach. Wykonano badania: jakościowe (w zakresie jakości technicznej, funkcjonalnej, organizacyjnej, behawioralnej, ekonomicznej), obserwacyjne, ankietowe, wywiady (z użytkownikami, zarządcami, ekspertami, inwestorami), way-finding, partycypacyjne. Wykorzystano także własne doświadczenia projektowe, w tym wykonane badania przedprojektowe obiektów o podobnych funkcjach, a także wnioski z ocen zaprojektowanych obiektów. Istotne są również doświadczenia uzyskane podczas zajęć ze studentami architektury w zakresie badań obiektów. Zaprezentowano osobiste poglądy autorów w zakresie projektowania architektonicznego i nauczania studentów architektury.