Tytuł pozycji:
Czynności operacyjno-rozpoznawcze SKW i ŻW w świetle prawa do prywatności
W artykule omówiono problem ingerencji służb państwowych — Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej — w ramach wykonywanych przez nie czynności operacyjno-rozpoznawczych w konstytucyjnie chronione prawa. Podstawą do rozważań jest orzecznictwo sądów, w tym Europejskiego Trybunału Prawa Człowieka. Wskazując na przypadki naruszania przez służby państwowe prawa do prywatności, autor podkreśla, że mimo coraz większej ochrony prawa do prywatności Służba Kontrwywiadu Wojskowego i Żandarmeria Wojskowa powinny mieć szerokie uprawnienia do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych. Zdaniem autora wyważenie należytych proporcji w nieuchronnej konfrontacji uprawnień służb z ochroną prawa do prywatności nie będzie zadaniem łatwym dla ustawodawcy, który z jednej strony jest zobowiązany uwzględniać orzecznictwo sądów i trybunałów postulujące zwiększanie mechanizmów kontrolnych naruszania prawa do prywatności obywateli. a z drugiej ma zapewniać bezpieczeństwo i porządek publiczny.
The article discusses a problem of interference of state services — Military Counter-Intelligence Service and Military Police — within the frames ofoperational and reconnaissance activities into the protected by constitution rights. The author's considerations stem from judicial decisions, including decisions of the Eumpean Court ofHuman Rights. By indicating cases of violation ofprivacy rights by state services, the author maintains that in spite of greater protection of such rights, the above-mentioned services should continue to have extensive authority to conduct operational and reconnaissance activities. According to the author, balancing the proportions in an inevitable confrontation of the services' authority and privacy rights is not an easy task for a legislator who is, on one hand, obliged to increase mechanisms controlling a violation ofprivacy rights ofcitizens, and on the other hand, ensure security and public order.