Tytuł pozycji:
Co dalej z kolejami dużych prędkości?
W pracy przedstawiono problemy trzech grup kolei o dużych prędkościach; koleje konwencjonalne (układ pojazd – tor – szyna S-60): koleje o podwyższonej prędkości (prędkość pociągów pasażerskich do 250 km/h oraz prędkość pociągów towarowych do 120 km/h), koleje o dużej prędkości do 350 km/h (tylko pociągi pasażerskie), koleje niekonwencjonalne Hyperloop – prędkość do 1500 km/h. Omówiono bariery wprowadzenia kolei konwencjonalnych na terenie Polski. Pokazano międzynarodowe koncepcje, w których powinna uczestniczyć Polska; wschód-zachód, północ-południe; stan realizacji tych połączeń. Przedstawiono zasady funkcjonowania kolei niekonwencjonalnych typu Hyperloop.
The paper presents the problems of three groups of high-speed rail; conventional railways (the vehicle - track – rail system S-60): railways upgraded for the high speed, the passenger trains speed up to 250 km/h and freight trains up to 120 km/h; high–speed rail up to 350 km/h (passenger trains only), the unconventional rail – Hyperloop – speed up to 1500 km h. The barriers of the introduction of conventional rail in Poland were discussed. The international east - west and north - south concepts in which Poland should participate and their current status of implementation were shown. The operation principles of the unconventional type of railway as Hyperloop were presented.