Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Parametryzacja i ocena hałasu pisków od krzywizn i hamowania podczas dojazdu pociągu do stacji

Tytuł:
Parametryzacja i ocena hałasu pisków od krzywizn i hamowania podczas dojazdu pociągu do stacji
Autorzy:
Wszołek, T.
Koter, M.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
hałas kolejowy
hałas toczenia
hałas pisków
momenty widmowe
railway noise
rolling noise
squealing noise
spectral moments
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dominującym źródłem hałasu kolejowego w przeważającym zakresie prędkości jest hałas toczenia wywołany drganiami kół i szyn spowodowanymi drganiami powstającymi na styku koło/szyna. Hałas toczenia ma charakter szerokopasmowy o narastającym udziale wyższych częstotliwości wraz ze wzrostem prędkości pociągów. Ale piski na krzywiznach są jednymi z najgłośniejszych i najbardziej dokuczliwych źródeł hałasu od linii kolejowych metra i tramwajów. Są one również spowodowane interakcją pomiędzy kotem a szyną, ale mają zupełnie inny charakter Są silnie tonalne i występują w ostrych łukach, a powodowane są drganiami kota w jednym z jego rezonansów. Można tu rozróżnić piski spowodowane ocieraniem bocznej i górnej części szyny, jak również piski od ocierania kołnierza. Podobnym zjawiskiem jest pisk hamulców, który jest emitowany w czasie hamowania.
The most important source of noise from railways at most speeds is a rolling noise caused by wheel and rail vibrations induced at the wheel/rail contact. The rolling noise is fairly broad-band in nature, the relative importance of higher frequency components increasing as the train speed increases. But the curve squeal is one of the loudest and most disturbing noise sources from railways metros and tramways. It is also caused by interaction between wheel and rail but bas a quite different character. It is a strongly tonal noise occurring in sharp curves, being associated with vibration of the wheel in one of its resonances. It is also necessary to distinguish between the squeal caused by lateral creepage, top of rail squeal as well as flange squeal. A similar phenomenon is a brake squeal which is emitted during braking.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies