Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Validation procedures for assessing the properties of anti-vandal materials for applications in public transport vehicles

Validation of methods for assessing the properties of anti-vandal hybrid composites modified with inorganic and plant fillers, with reduced flammability and smoke emission and high resistance to vandalism, intended for use in public transport, was carried out. Four standardized procedures, intended for testing personal protective equipment (protection of upper and lower limbs), including impact, and cut resistance and flame resistance, were modified. Since the tested materials were to be used in applications beyond the scope of the original test procedures, each method required re-validation. In this work, systematic and random errors of measurements that could affect the reliability and validity of the methods were identified. Therefore, individual uncertainty components, which characterize the dispersion of values assigned to the measured quantity at a given probability level, were precisely determined and then combined into uncertainty range for individual methods. After the validation, the methods can be successfully used to assess anti-vandal composite materials in the context of resistance to vandalism in public transport.
Przeprowadzono walidację metod oceny właściwości kompozytów hybrydowych antywandalowych, modyfikowanych napełniaczami nieorganicznymi i roślinnymi, o zmniejszonej palności i emisji dymu oraz dużej odporności na akty wandalizmu, przeznaczone do zastosowań w transporcie publicznym. Zmodyfikowano cztery standaryzowane procedury, przeznaczone do testowania środków ochrony osobistej (ochrony kończyn górnych i dolnych), obejmujące odporność na uderzenie i przecięcie oraz płomień. Ze względu na fakt, że badane materiały miały być stosowane w aplikacjach wykraczających poza zakres pierwotnych procedur testowych, każda metoda wymagała ponownej walidacji. W niniejszej pracy zidentyfikowano błędy systematyczne i losowe pomiarów, które mogłyby wpływać na wiarygodność i trafność metod. W związku z tym precyzyjnie określono poszczególne składowe niepewności, które charakteryzują rozrzut wartości przypisanych wielkości mierzonej na danym poziomie prawdopodobieństwa, a następnie połączono je w zakres niepewności dla poszczególnych metod. Po zakończeniu walidacji metody mogą być z powodzeniem stosowane do oceny materiałów kompozytowych antywandalowych w kontekście odporności na akty wandalizmu w transporcie publicznym.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies