Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przegląd metod pomiaru obciążenia zadaniowego operatora w badaniach z wykorzystaniem symulatorów

Tytuł:
Przegląd metod pomiaru obciążenia zadaniowego operatora w badaniach z wykorzystaniem symulatorów
Autorzy:
Merkisz, J.
Markowski, J.
Fuć, P.
Galant, M.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
obciążenie zadaniowe operatora
symulator badawczy
EEG
bezpieczeństwo transportu
operator overwork
research simulator
transportation safety
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nadmierne obciążenie systemu poznawczego operatora może powodować pogorszenie jego zdolności percepcyjnych, wydłużenie czasu reakcji oraz zwiększyć prawdopodobieństwo podjęcia nieprawidłowej decyzji, a tym samym może prowadzić do powstania niebezpiecznych sytuacji. Badania obciążenia systemu poznawczego operatora mogą przyczynić się więc do podniesienia poziomu bezpieczeństwa transportu. Istnieje szereg metod, wykorzystywanych w badaniach nad obciążeniem poznawczym, które ze względu na charakter można podzielić na metody oceny subiektywnej i oceny obiektywnej. Do metod subiektywnych zalicza się: kwestionariusz NASA-TLX oraz technikę SWAT (ang. Subjective Workload Assessment Technique). W celach badawczych zdecydowanie częściej stosowane są metody obiektywne, do których zalicza się: pomiar tętna oraz galwanicznej reakcji skóry, elektroencefalografia (EEG), funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI), badania okulograficzne, badania aktywności układu sercowo-naczyniowego, częstości i głębokości oddechu oraz Pozytonowa Tomografia Emisyjna (PET). W opracowaniu przedstawiono charakterystykę wymienionych metod oraz ich możliwości adaptacyjne w środowisku symulatorowym.
Excessive load on the operator cognitive system can cause deterioration of its perceptual abilities, decreased reaction time and increase the probability of making an incorrect decision, and thus can lead to a dangerous situation. The research on the load cognitive system operator can therefore contribute to a safer transportation. There are many methods used in the study of cognitive load, which, due to the nature of the method can be classified into a subjective assessment and objective assessment. Subjective methods include: NASA-TLX questionnaire and technique SWAT (Subjective Workload Assessment Technique). The more common approach for the purposes of research is to use objective methods, which include: measuring heart rate and galvanic skin response, electroencephalography (EEG) and functional magnetic resonance imaging (fMRI), eye tracking, research activity of the cardiovascular system, the rate and depth of breathing and Positron emission tomography (PET). This paper presents the characteristics of these methods and their adaptability to the simulator environment.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies