Tytuł pozycji:
PEST macro-environment impact analysis as a strategic management tool for a weigh-in-motion system implementation
The impact of overloaded heavy vehicles on road infrastructure is one of the main reasons for its excessive degradation. Transport-related management institutions are looking for solutions to extend the useful life of roads between necessary repairs. The planned implementation of the Weigh-In-Motion (WIM) system in Poland aims to increase the detection of offences, i.e., exceeding the permissible axle load and the total weight of heavy goods vehicles. The main research aim is to identify and parameterise the impact of macroenvironmental key factors for a detailed analysis of implementation scenarios. The research uses the PEST (Political, Economic, Social, Technological factors) method analysis, which was modified for this paper. The analysis included three main stages: identification of key factors from the environment, determination of the parameters of their impact on the investment, and analysis of their relationships. This article analyses the macro-environment impact on the WIM system in terms of strategic investment project planning. Primary data for structuring the study were obtained using questionnaire sheets during face-to-face interviews and expert panels. For the purposes of the analysis, an expert group was established to develop the first stage related to the identification of impact factors. The results of the analysis were presented in the form of three scenarios based on the environment's key impact factors on investment. Each scenario reflects different relations of influencing factors. This knowledge is an important element in strategic planning for infrastructure investments, and it requires careful consideration of all possible opportunities and threats from the macroenvironment.
Oddziaływanie przeciążonych pojazdów ciężarowych na infrastrukturę drogową stanowi jeden z głównych powodów jej nadmiernej degradacji. Instytucje zarządzające powiązane z transportem poszukują rozwiązań które umożliwiłyby wydłużenie czasu użytkowania dróg pomiędzy koniecznymi remontami. Planowane wdrożenie systemu ważenia pojazdów w ruchu (WIM) w Polsce stanowi jedno z rozwiązań które ma na celu zwiększenie wykrywalności wykroczeń czyli przekraczania dopuszczalnych nacisków na osie oraz masy całkowitej pojazdów ciężarowych. Głównym celem badań jest identyfikacja i parametryzacja wpływu kluczowych czynników makro-otoczenia na potrzeby szczegółowej analizy scenariuszy wdrożeniowych. W badaniach wykorzystano analizę metodą PEST, która została zmodyfikowana na potrzeby niniejszego artykułu. Analiza obejmowała trzy główne etapy: identyfikację czynników kluczowych z makro-otoczenia, określenie parametrów ich wpływu na inwestycję oraz analizę ich zależności. W artykule autor przeprowadza analizę wpływu makro-otoczenia dla systemu WIM w ujęciu planowania strategicznego inwestycji. Dane pierwotne do stworzenia struktury badania zostały pozyskane za pomocą przygotowanych arkuszy ankietowych w trakcie wywiadów bezpośrednich i paneli eksperckich. Na potrzeby badania powołano grupę ekspertów, która opracowała pierwszy etap związany z identyfikacją czynników wpływu. Wyniki analizy przedstawiono dla kluczowych czynników wpływu środowiska na inwestycję w postaci trzech scenariuszy. Każdy scenariusz odzwierciedla inne relacje czynników wpływu. Wiedza ta jest ważnym elementem planowania strategicznego inwestycji infrastrukturalnych, które wymagają starannego rozważenia wszystkich możliwych szans i zagrożeń ze strony makro-otoczenia.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).