Tytuł pozycji:
Źródła nieprzyjemnego zapachu wewnątrz samochodu : studium przypadku
W artykule opisano procedurę badawczą pozwalającą na wskazanie i/lub potwierdzenie źródła nieprzyjemnego zapachu wewnątrz kabiny nowego samochodu. Do oceny jakości powietrza wewnętrznego wykorzystano metody sensoryczne i analityczne. Wstępną analizę zapachu panującego w samochodzie przeprowadzono przed rozpoczęciem pobierania próbek powietrza. Powietrze pobrane do pozbawionych zapachu worków po przetransportowaniu do laboratorium zostało poddane ocenie sensorycznej przez pięć wykwalifikowanych osób. Skład jakościowy i ilościowy próbek powietrza określono metodą wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC), chromatografii gazowej sprzężonej z desorpcją temperaturową i detektorami: spektrometrem mas oraz detektorem plomieniowo-jonizacyjnym (TD-GC/MS-FID) oraz chromatografii gazowej sprzężonej z detekcją olfaktometryczną (GC-O) i spektrometrem mas.
Paper discussed analytical procedure allowing indication and/or proving the source of unpleasant odour inside the cabin of new vehicle. Interior air quality was determined by sensory and instrumental methods. Preliminary in-vehicle odour analysis was performed before air samples collection. Air samples collected in inert bags after transportation to laboratory were object of sensory evaluation of five qualified testers. Quantitative and qualitative composition of air samples were determined by high performance liquid chromatography (HPLC), gas chromatography coupled with thermal desorption and with mass detection and flame ionization detection (TD-GC/MS-FID) and by gas chromatography coupled with olfactometric detection (GC-O) and mass detection.