Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Fabrication of a prototype of bumper beam by single point incremental forming of laser welded tailored blank and characterization of its quasi-static crushing performance

Tytuł:
Fabrication of a prototype of bumper beam by single point incremental forming of laser welded tailored blank and characterization of its quasi-static crushing performance
Autorzy:
Katiyar, Bhupesh Singh
Panda, Sushanta Kumar
Saha, Partha
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
półfabrykaty spawane
prototyp
kruszenie
modelowanie FE
tailor welded blanks
single point incremental forming
prototype
crushing
FE modeling
non-associated flow rule
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
A bumper beam prototype was fabricated in the present work by deforming laser welded tailored blank (LWTB) of extra deep drawing (EDD) steels of thicknesses 1.6 mm and 1 mm through a single point incremental forming (SPIF) process. Initially, a finite element (FE) model of SPIF was developed incorporating weld zone properties, material anisotropy and experimental fracture forming limit diagram as a damage model to understand the geometrical profile and strain evolution in the prototype. Subsequently, crushing performance was evaluated numerically at three different locations along the length of the LWTB prototype using a hemispherical indenter and compared with that of the prototype of EDD 1.6 mm (BM). Results showed that the presence of thinner sections in the LWTB prototype altered the deformation mode, and the load was distributed more uniformly compared to the BM prototype during crushing. The numerically predicted deformation modes and crushing load–displacement response were validated at mid-section with experimental findings. It was concluded that the application of non-associated flow rule-based Stoughton model improved the FE-predicted results in comparison to Hill48 and YLD89 models. Approximately 9.33% and 11.28% increase in the crushing force efficiency and specific energy absorption was achieved in the LWTB prototype compared to the BM prototype. These findings revealed that the SPIF process could be applied in developing lightweight bumper beams with improved crushing performance using LWTB.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025)

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies