Tytuł pozycji:
Dobór parametrów logarytmicznej korekcji tworzących wałeczków łożyska maźnicy
Na końcach linii styku ciał o różnych krzywiznach i prostoliniowych tworzących występują spiętrzenia nacisków obniżające trwałość zmęczeniową. Spiętrzenia można wyeliminować poprzez zastosowanie logarytmicznej korekcji tworzących, a w szczególności jej odmiany, korekcji logarytmicznej modyfikowanej. Prawidłowo dobrane parametry korekcji logarytmicznej modyfikowanej powinny zagwarantować jak największą długość pola styku wałeczka z bieżnią, a jednocześnie nie dopuścić do wystąpienia spiętrzeń nacisków na krawędziach wałeczków. W artykule przedstawiono wyniki analiz wpływu parametrów korekcji logarytmicznej modyfikowanej na trwałość zmęczeniową łożyska maźnicy dwuosiowego wózka wagonu pasażerskiego składu Intercity. Zaproponowano wartości nacisku doboru korekcji, względnej strzałki korekcji oraz wykładnika funkcji logarytmicznej, zapewniających otrzymanie największej trwałości zmęczeniowej łożyska.
At the ends of the contact line of bodies of different curvatures and rectilinear generators there occur pressure concentrations reducing fatigue life. The concentrations can be eliminated by the use of a logarithmic correction of generators, especially an option of this correction, the modified logarithmic correction. Properly selected parameters of the modified logarithmic correction should ensure the greatest possible length of the roller-race contact area, and simultaneously prevent the occurrence of pressure concentrations at the roller edges. The article presents the results of analyses of the influence of modified logarithmic correction parameters on the fatigue life of the axle box roller bearing of an Intercity train carriage. The values of the correction design pressure, the maximum relative correction co-ordinate and the logarithmic function exponent, allowing one to obtain the greatest bearing fatigue life have been proposed.