Tytuł pozycji:
Wykorzystanie akcelerometru do wyznaczania mocy i siły napędowej na kołach
Artykuł opisuje problemy występujące podczas wyznaczania mocy i siły napędowej na kołach samochodu podczas testu drogowego, w którym jako obciążenie wykorzystuje się bezwładność testowanego pojazdu. Zagadnienie przedstawiono w kontekście pomiaru bezpośredniego przyspieszenia z wykorzystaniem cyfrowego czujnika przyspieszenia zamontowanego na nadwoziu pojazdu. Omówiono wybrane procedury testowe oraz źródła ich niedokładności. Zwrócono uwagę na fakt, że sposób przeprowadzania testu rzutuje na przyjęty model, opisujący dynamikę ruchu pojazdu podczas pomiaru. To z kolei determinuje zarówno sposoby identyfikacji parametrów modelu, jak i przebieg następujących po tym obliczeń. Całość podsumowano i uzupełniono o zalecenia dotyczące przebiegu testu drogowego mające na celu minimalizację niepewności pomiarowej.
The paper describes problems appearing during driving force and power on wheels determination on the basis of road test, in which the vehicle inertia is utilized to create load. The subject is shown in context of direct acceleration measurement with use of digital sensor fixed to car’s chassis. The selected test procedures were discussed as well as sources of errors. It was pointed out that test course determines both cars acceleration model and further calculation procedure which follows the test. The discussion is resumed and enhanced by advises about test course and calculations in order to minimize the measurement uncertainty.