Tytuł pozycji:
Podstawy edukacji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego
W artykule przedstawiono w skrótowym ujęciu związek filozofii i pedagogiki oraz praktyki edukacyjnej w kontekście historycznym, charakterystyczne dla naszego kręgu kulturowego współczesne poglądy, wyobrażenia, wartości (nowa faza dziejów określanych nazwą postmodernizm albo ponowoczesność) oraz ich skutki dla pedagogiki i edukacji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwrócono uwagę na fundamentalną zmianę polityki w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego („safe system approach”), której najważniejszą cechą jest zmiana w sposobie postrzegania problemu odpowiedzialności użytkownika drogi. Należy przy tym mieć na uwadze, że użytkownik drogi jest najsłabszym elementem w systemie transportowym, jego zachowanie jest nieprzewidywalne i pomimo prowadzonych działań edukacyjnych i kampanii społecznych nie można oczekiwać od niego bezpiecznego zachowania. Biorąc także pod uwagę charakterystyczne dla czasu ponowoczesności poglądy, zasady i wartości wyznawane przez część społeczeństw naszego kręgu kulturowego warto zdadać sobie pytanie o nowy kształt edukacji dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
This article presents in brief, the relationship of philosophy, pedagogy and educational practice in a historical context, characteristic to our culture circle current opinions, values (a new phase of history determined the name of postmodernism or post modernity) and their implications for road safety pedagogy and education. Attention is drawn to a fundamental change of policy on road safety ("safe system approach"), whose most important feature is the change in the perception of the problem of responsibility of the road user. It should be born in mind that the road user is the weakest element in the transport system, his behaviour is unpredictable and despite conducted educational and social campaigns one can not expected a safe conduct from him. Taking also into account the ideas characteristic for the time of post modernity, principles and values of the part of societies belonging to our culture circle, it is worth to ask a question about a new form of education for the road safety.