Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koncepcja diagnostyki samochodowego hamulca tarczowego metodą drganiową

Tytuł:
Koncepcja diagnostyki samochodowego hamulca tarczowego metodą drganiową
Autorzy:
Wojciechowski, M.
Sawczuk, W.
Data publikacji:
2014
Słowa kluczowe:
pojazd samochodowy
hamulec tarczowy
sygnał drganiowy
diagnozowanie zużycia
motor vehicle
disc brake
vibration signal
wear diagnosis
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niezawodność działania układu hamulcowego danego pojazdu uzależniona jest w dużej mierze od współpracy elementów hamulcowych stanowiących parę cierną np. tarcza hamulcowa-okładzina cierna. Niestabilność pracy wynika między innymi z występowania drgań na styku elementów ciernych, co wpływa na obniżenie sprawności procesu hamowania. W praktyce oznacza to, że podczas hamowania pojazdów występujący zmienny w czasie opór tarcia może być powodem nierównomiernego przebiegu procesu hamowania. Skutki tych zmian zgodnie z pracą [6] mogą objawić się w postaci drgań samowzbudnych. Drgania generowane przez układ hamulcowych przenoszone są na pojazd, co również niekorzystnie wpływa na pogorszenie komfortu jazdy. Celem artykułu jest ocena możliwości zastosowania wybranych parametrów drganiowych towarzyszącym procesowi tarcia w hamulcach tarczowych i wykorzystania ich do diagnozowania zużycia klocków hamulcowych.
The reliability of the operation of the braking system of the vehicle depends to a large extent on the cooperation of the brake components forming a pair of friction e.g. brake disc-friction pad. Work instability arises between the occurrence of vibrations on friction element, which affects the lower efficiency of the braking process. In practice, this means that, during braking the vehicles currently alternative at a time of friction resistance may cause uneven braking process. The effects of these changes in accordance with the work [6] may be revealed in the form of a self-excited vibration. The vibrations generated by the assemblies are moved per vehicle, which also adversely affects ride comfort. The purpose of the article is to assess the possibility of selected vibration parameters accompanying processes of friction in the disk brakes and use it for diagnostics of brake pad wear.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies